Tuesday, May 02, 2006

Because of u.. 2

Ku Bina Harapan Dengan Airmata..

Hujan rintik-rintik di luar.. alahaii.. cuaca kelabu.. suram.. ehmm.. kalu dapat tidur nie.. nyenyak nyer.. perghh... perlahan-lahan permandangan air hujan yang membasahi tingkap hilang di mata aku.. perlahan-lahan suara katak dan hingar bingar disekeliling aku diam tanpa bahasa.. alahaii betapa nikmatnya kegelapan ini..


" Nora.. Nora!.." kedengaran sayup nama aku disebut.. jauhh.."Nora.. Bangun!"

Huhhh... bingkas aku mengangkat kepala.. pantas aku mengesat air liur yang meleleh di celah bibirku.. malu ar kalu orang nampak.. lor.. aku terlelap rupanya.. mana tidaknyer.. dah sebulan lebih aku tak cukup tidor.. masak, mengemas rumah, basuh baju adik-adik aku.. uruskan makan pakai adik-adik aku.. hal-hal sekolah mereka.. ngan hal2 sekolah aku lagik.. tambah pula malam tadi ayang demam.. semalaman aku berjaga menjaga dia.. risau bangat sey..

bila aku bukak mata.. terkejut aku.. "alamakk...habisslah aku..".kedengaran suara2 mentertawakan aku..alahaiii...

"Nora.. lepas kelas awak jumpa saya di bilik saya.." ustazah Suriati memandang tepat ke arah aku.. geram benar lagaknya dia.. tak pernah aku tengok dia sampai bercekak pinggang dihadapan aku.. ehmm merah padam jugak la muka aku aku.. la nie.. tinger aku pun naik merah jugak sbb kena tahan sindiran dia sepanjang kelas nie.. alahaii.. aku tengah fikir nie.. apa lah alasan aku nak bagitau dia nanti nie.. haru..haru..

Di bilik Guru.. tok..tok..tok..

"Assalamualaikum ustazah.." perlahan aku tolak daun pintu bilik yang didepan aku nie...
"Waalaikumsalam w.b.t.. duduklah Nora.." Ustazah Suriati menjemput aku duduk.. dan dia berdenguss.. ehmm aku tertunduk.. macam aku tau jer dia nak cakap apa.. alahaii..

"Nora, kebelakangan ni saya tengok awak selalu tidur dalam kelas, tak siapkan kerja sekolah.. datang lambat ke sekolah.. awak ada masalah lagi ke..?".. Ustazah Suriati merenung aku.. terserlah wajah keibuan di wajahnya tulus, lembut dan ikhlas.. Ustazah Suriati begitu banyak berjasa dalam meningkatkan pelajaran aku.. dia banyak memberi galakkan dan peluang kepasa aku untuk berjaya dalam pelajaran.. sbb tu la serba salah aku dibuatnya, setiap kali aku melakukan perkara yang mengecewakan harapan dia terhadap aku..

ehmm.. aku nak jawab ke tak? nak jawab ke tak..? argghhh.. Dah lima minit berlalu.. ruang dalam bilik tu masih sunyi sepi.. aku tunduk..masih lagi tak mampu berkata-kata..

" Nora.. sampai bila awak nak simpan sorang2 semua masalah awak.. saya tahu awak seorang murid yang bijak.. tapi ingat kata-kata saya.. jangan sampai ianya boleh memusnahkan masa depan awak.. Awak adalah harapan keluarga awak.."

Ustazah memegang bahu aku.. dikusuk2nya belakang aku.. Aku dah tak boleh kata apa dah.. tiba-tiba kain sekolah aku dititisi oleh titikkan air mata.. air mata aku jatuh lagi.. alahaii ntah la.. akhir-akhir nie.. aku sensitif sangat bila dengar perkataan 'keluarga' tu.. sedih benar rasanya.. dikepala otak aku terbayang wajah sayu kedua-dua ibu bapa aku.. terdengar tangisan adik-adik aku.. alahaiii... seksanya...

"Dah.. dah.. Maafkan saya kalu Ustazah dah menyinggung hati Nora.. saya tahu bukan senang bagi murid seusia awak menanggung semua keadaan nie.." Ustazah cuba memujuk aku..
" Saya cuma nak bantu awak selagi saya boleh.. Nora, kalau awak perlukan seseorang untuk luahkan perasaan awak.. awak cariklah saya.. ustazah akan cuba membantu ringankan beban awak tu.. satu lagi permintaan saya.. kalau boleh beri tumpuan lebih pada PMR yang akan datang.." katanya lagi..

alahaii... perlahan tutur katanya.. sesuai dan sebati ngan peribadi mulia yang ada padanya.. aku kagum dan terharu sangat tapi aku masih belum sedia nak luahkan nya.. biarlah ku simpan dan ku simpul sepi ini.. selagi terdaya..

"Terima kasih ustazahh.." aku kesat airmata aku.. bingkas aku bangun meninggalkannya.. aku renung nasib aku.. kata-kata Ustazah tadi buat aku tekad.. aku akan belajar sungguh2.. aku takkan mengalah pada nasib malang yang sedang cuba menundukkan aku.. sekurang-kurangnya aku masih lagi berupaya mengubah kenyataan hidup aku.. sebab aku masih lagi percaya.. esok dah tak boleh mengubah apa yang dah berlaku hari nie.. tapi hari nie masih lagi boleh mengubah apa yang akan terjadi esok.. go..go chaiyukk!..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-->