Tuesday, May 02, 2006

Because of u.. 3


Walau Patah Sayap Ku Terbang Jua..

" kakak.. takde letrik ke? nape gelap nie?..camner along nak buat kerja sekolah nie.." terkejut aku.. tiba-tiba jer semuanya jadi gelap gelita.. formula statistik yang sedang aku pudat dalam kepala tadi hilang semuanya..

arghhh tension betul arr.. takkan takde letrik kot.. alahaiii... minggu depan dah exam.. sunyi sepi.. tv yang tadi terpasang.. kini gelap ditelan kepekatan hitam malam yang menyelubungi.. perbekalkan cahaya samar-samar bulan yang terpancar dr celah dinding rumah usang yang hampir hancur dimamah anai-anai tu.. aku merangkak menuju ke tingkap yang berhampiran.. aku buka tingkap seluas-luasnye..
"ehmm pelik.. nape rumah orang lain.. ada letrik?" mencari kelibat adik-adikku..

"kakak.. kakak".. "yer..." fuhh.. aku terdengar suara kakak menyahut malas.. ehmm dah tidor lah tu.."nape long..?" akak membuka mata nya.. duduk mengadap aku..
"akak.. nape umah kita takde letrik? umah orang lain ada plok.." aku kebinggungan... dengan selamba dan lancar akak menjawab..
" nenek tutup suis lampu la tu.. tiap-tiap malam kul 10.30mlm.. nenek cabut la plug tu.. sbb nenek kata duit api abah tak bayar lagi..ehmm ngantuk la long.." terus kakak membaringkan badannya semula.. tidurlah tu..

"nenek..?" betul ke apa yang aku dengar nie? alahaii nape jadi macam nie? baru 3 bulan aku tak balik rumah dah jadi macam nie.. aku binggung.. aku capai jam tangan aku.. aku tekan setiap sudut jam tu.. haa.. menyala pun.. so, sekarang dah pukul 11.00mlm patut lah pun.. aku tgk adik2 semua dah tidur.. ehmm aku pikir tentu penat kot depa nie main petang nie.. atau sebab depa dah biasa tidor pada time nie.. sbb dah ada movie yang boleh ditonton.. tak ada radio yang boleh menyanyi lagi? tp mana abah? naper dia tak balik lagi?

ehmm.. aku pasang lilin.. aku renung lilin yang bercahaya indah disebalik pekat malam.. kalau nak ikutkan hati.. nak saja aku tutup buku statistik nie.. berhenti belajar.. dan carik kerja untuk bantu keluarga aku.. aku tahu abah dah banyak berabis untuk aku belajar.. sehinggakan adik-adik aku terpaksa berkorban hidup dalam rumah usang nie.. bergelap.. air dicatu.. letrik dicatu.. makan pun dicatu.. telinga pula terpaksa dipekak kan..alahaii.. bukan nyer aku tak tahu perangai nenek saudara aku tu.. selalu buat baik depan bapak aku jer.. belakang abah dia kata macam2.. busuk punya olang.. aku tak pahamm naper ngan saudara mara sendiri pun orang sanggup nak berkira.. nasib baik lah atuk jantan ada untuk mengasihani kami anak beranak..

sebenarnya dari dulu lagi aku tak bersetuju bila abah pindah ke rumah kecil kat belakang umah nenek nie.. tp aku terpaksa akur.. sebab aku tahu payah bagi abah untuk tinggal dirumah tu.. peristiwa malam tu dan segala kenangan seakan-akan terus menghantuinya.. dan saban malam abah meracau2 menyebut nama wanita yang begitu disayanginya itu.. tp takpelah.. mungkin ini cara terbaik abah untuk ubati jiwa nya hancur lebur tu.. peristiwa tu betul-betul telah merubah hidup kami sekeluarga..lagipun rumah tu pun dah macam rumah tinggal.. reput dimakan anai-anai.. bahagian serambinya hancur di timpa serpihan pohon durian tumbang.. sehancur dan seremuk hati kami yang ditinggalkan...tp aku dah agak dah nenek misti akan buat macam nie.. tau sangat perangai nenek tu.. dulu masa mak ada.. mak pun menjadi mangsa mulut jahat dia.. pompuan tua yang tak berhati perut.. huhhh..

ehmm.. tiba-tiba aku teringat kat mak.. alahaii... rindunye...

"mak..mak tengoklah mak.. ape nenek dah buat kat keluarga kita nie mak.. kecian kat adik2 mak.. kalau mak ada.. tentu adik2 tak hidup merempat macam nie.. makkk.." merintih hati kecil aku.. luluh resah jiwa rasanya.. pahit hingga ke tekak.. tp ku telan semula..

aku kesal sangat ngan apa yang berlaku pada keluarga kesayangan aku ni.. alahaiii... kenapa lah semua nie berlaku.. hehh.. ape nie? alahaiii air mata ku jatuh lagi... aku gagahkan jugak habiskan asigment statistik aku nie.. aku tekad aku nak belajar rajin-rajin.. supaya selepas aku berjaya dapatkan diploma nie nnt.. aku nak carik kerja dan bantu abah.. bantu adik2 aku.. aku taknak mereka hidup susah selama-lamanya.. aku nak jadi contoh dan kebanggaan keluarga aku..

aku tekad.. walaupun patah sayap.. aku tetap akan terbang jua.. aku akan terbang.. tunggulahhh nnt...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-->