Tuesday, May 02, 2006

Because of u.. 5


Ramadhan yang syahdu..

" ..Setelah diperkenankan oleh Duli- Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, Dengan ini saya, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia menetapkan bahawa tarikh mula berpuasa bagi seluruh umat islam di Malaysia adalah pada hari Rabu 3 Oktober 2005 bersamaan 1 Ramadhan 1426 M...."

"Haa kan betul, aku dah kata dah esok puasa.. aku dah agak dahh... huhuhu.. malam nie kita kena bangun pagi wei.. sahur.. sahur..." teriak siti.. hehhhehh dia suker benor plok puasa esok..yo yo or jer.. walhal esok bukannyer dia leh pose pun..

Siti.. siti.. tersenyum aku melihat gelagat comei dia nie.. ehmmm.. tahun nie aku akan berpuasa bersama kawan2 lagi.. ingatan aku terus terbang ke kampung.. just thinking ape lah adik2 aku buat sekarang? macam manalah agaknya depa nak bangun sahur nanti... ehmmm.....

Di kampung..
" Assalammualaikummm... Alongg.. Ooo Along Omar!!! .."
ehmm sape ploak yang datang malam2 nie.. pingan nasi dihadapannyer ditolak ke tepi.. tangannya di bilas..
"ehmmm .. yo.. apo hal e'?
Omar bingkas bangun dari tempat duduknya.. tergamam anak2 nya yang sedang makan malam melihat abah mereka bangun.. tertanya-tanya.. sape di sebalik pintu tu ?
" Ha.. ekau grupe nyer Ramli.. apo hal e? macam kono kojar dek hantu yo..".. tanya abah sambil menguak lebar daun pintu..
" nie haa.. along Omar ado ckit daging.. memantai potang tadi.. masjid sombolih lombu 3 ekor.. amik arr buek lauk sahur esok.." Ramli menghulurkan bungkusan daging di tangannya..
" ni ha.. ado ckit lauk.. bini den masak td.. nnt along takyah la susah2.. panehkan yo kasi anak2 along makan.. yo." sambung Ramli lagi.. terserlah wajah keihklasan dari riak mukanya.. seolah2 begitu masak dengan keadaan serba kekurangan hidup jiran tetangga nya itu..

Ramli mengerling ke arah anak2 kecil yang hampir sebaya dengan anak2nya itu sedang enak menjamah selera.. hatinya terdetik pilu apabila terpandang juadah makan malam keluarga itu.. " alahai.. mereka hanya makan nasi berulamkan ikan masin dan telur goreng sahaja?"...

" Terima kasih banyak-banyak yo Ramli.. ko banyak betul menolong den.. terima kasih.." syahdu jer kata2 yang dikeluarkan oleh abah.. sambil melihat Ramli berlalu pergi.. dalam hatinya begitu kesal dan malu dengan keadaan diri dan keluarganya kini.. apalah dosa lalunya sehingga anak-anak nya pula yang menerima sensara atas kesusahan nya itu..

"Ehh.. adik, makan banyak2 malam nie.. esok dah puasa.. dah tak boleh makan dah.. " adik memandang terus ke wajah abah.. bulat matanya.. riaknya seolah2 meminta pengulasan lanjut dari abah. ehmm adik tak paham lah tu.. mana tidaknya, inilah tahun pertama adik mula belajar berpuasa..

"Abah, esok kita kena puasa kan abah.." ayang meminta kepastian... abah tersenyum..
" iyer.. esok semua orang islam akan berpuasa.. bila puasa.. waktu siangnya kita tak boleh makan dan minum, tak boleh buat perkara yang batalkan puasa.. nanti puasa tak sah.." panjang lebar abah menerangkan nya..

" Ooo macam mak cakap dulu kan abah.. kalu dah azan baru boleh kita makan kan.. mak cakap kalu korek idung pun nnt batal pose kan bah..." sampuk ayang. petah.

Hati abah terdetik lagi... terasa jauhh menyucuk ulu hatinya..kesal.. kerana sebelum ini dia tidak pernah meluangkan masa mengajar dan membimbing anak-anaknya.. semuanya dilakukan oleh isterinya dulu.. hampir semuanya.. Airmuka abah berubah serta merta.. Sebak dan kaget mendengar kata2 ayang.. yang usia nya baru saja mencecah 8 tahun.. tp tak pernah mengerti akan kepayahan yang dihadapinya ini..

"Dah..Dah.. ayang.. makan cepat nasik tu.. malam nie tidur awal cikit.. esok nak bangun pagi.. Kita bersahur sama-sama.."

"Baik abah.." jawab ayang.. amin yang dari tadi mendengar perbualan abah dan adik nya.. tersenyum sinis..dibenak fikirannya terfikir..
" ehmm bulan puasa sekarang nie dah tak semeriah dulu.. dah 3 tahun puasa tanpa mak.. tahun nie .. along pula jauh.. macam mana agaknya abah nak hadapi bulan puasa nie tanpa isteri dan anak2 yang boleh diharap? boleh ke abah bangun pukul 3 pagi, masak nasi untuk adik2 nya nnt.. ehmm takpelah.. amin akan tolong abah. abah jangan susah hati.. amin akan bantu abah selagi boleh.. ehmm kan bagus kalu ija ada..gantikan along .. tp ija kat mana sekarang? dah lama ija tak balik kampung"..

" Huk.. Hukk..! ishhh sape sebut nama aku nie... tersedak aku nak makan..ishh..." cepat2 dicapainya air yang berdekatan dengan nya.. di kusuk-kusuknya dada nya pedih tersedak tadi.. ija menarik nafas lega...
"ahhhh.. lega..". "ija, esok hang nak pose ke? patut ar aku tengok hang makan macam org kebuluq jer.. wakakaka" .. kawan2 nya tergelak sakan..
" kuang hajau hang.. await hang ingat aku tak leh posa ke? dulu aku kecik2 aku selalu pose penuh tau.. wekekeke tp separuh hari la.. wekekeke".. ija ketawa teringatkan zaman kanak-kanak nya dulu..

ehmmm ketika itu semuanya indah.. tiba-tiba.. airmatanya menitis... panas merentas pipinya yang putih bersih itu..
" tp itu dulu.. masa tu aku, angah, along.. mak pun ada.. aku ingat lagi.. icam masih kecik lagi masa tu.. hehehe... " teresak2 ija meneruskan ceritanya.. kawan2nya diam membisu.. terkejut melihat perubahan ija..baru tadi dia ketawa.. sekarang.. dia meratap sedih pula..

"setiap kali bulan puasa.. kami bangun sahur sama-sama.. berbuka sama2.. tapi abah jarang bangun sahur bersama.. tp aku tak kisah.. sbb aku bahagia sgt masa tu.." di kais-kais nya nasik yang masih tinggal separuh lagi di dalam pinggannya..

" tiap2 hari bila puasa mak akan tangkap aku dan angah minum air dalam bilik air.. hehheh.. mak garang jgk masa tu.. teruk ar kitaorang kena kalau dah kantoi.. misti kena cubit nyer lah.. Along aku plok.. baik je.. mak selalu beaking dia.. kononnya dia puasa penuh.. lagipun along aku tu pandai baca buku tak macam aku ngan angah.. sbb tu mak ngan abah jarang marah dia.. hehehe tp mak tak tahu aku pernah nampak along curik2 makan tembikai dalam peti ais.. wekekeke.."

sot..sot.. ija menahan sebak.. tp dia masih lagi nak teruskan ceritanya sambil tersenyum paksa..

" icam pulak anak emas abah.. aku je rasa macam tak ada org sayanggg.." kali nie airmata nya menitis deras.. menitik2 terus jatuh di dalam pingan nasiknya tadi.. di suap perlahan nasik yang ada dlm pingan ke mulutnya..

" ehmm masin ar .." terus ditolaknya pingan tadi.. kawan2 nya terkedu.. masing terdiam.. tak sangka ija yang selama ini periang dan riuh rendah dikalangan mereka menyimpan begitu banyak rasa sarat yang begitu hebat di dalam jiwanya.. patutlah selama ini dia tak pernah bercerita tentang keluarganya.. patutlah selama 2 tahun dia bekerja di sini dia tak pernah bercuti atau balik ke kampungnya untuk berhari raya.. rupa-rupa nya dia sedang merawat duka dari kisah silamnya.. ija.. sabar lah ija.. satu hari nanti pasti kau akan nampak sinarnya.. sabar lah..


NOTE: to be continued SOON..


0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-->